معرفت و نیمی از معرفت

چهار قورباغه روی تکه ی هیزم شناوری در کنار رودی بزرگ نشسته بودند،که ناگهان موجی سهمگین تکه ی هیزم را تا وسط رودخانه برد.
آب آنها را می برد و جریان رود به آرامی تکه ی هیزم را تکان می داد.قورباغه ها به دلیل این گردش لطیف روی آب،شادمانه می رقصیدند،زیرا تاکنون برای آنهاپیش نیامده بود که از کناره ی رودخانه به جای دورتری سفر کنند.
پس از لحظه ای،نخستین قرباغه فریاد زد: ((چه تکه ی هیزم عجیب و غریبی است.ای دوستان،ببینید چگونه مانند موجودی زنده حرکت میکند،به خدا قسم،من هرگز چیزی مثل آن را ندیده ام.))
قورباغه ی دوم گفت: ((ای دوست،این تکه ی هیزم حرکت نمی کند و این چیز شگفت آوری نیست،آن طور که تو فکر میکنی.
آب روان رودخانه طبق طبیعت خود تکه ی هیزم را به سوی دریا می برد و ما نیز با حرکت رود،حرکت میکنیم.))
قورباغه ی سوم گفت: ((نه،به جان خودم قسم،ای دوستان من! شما در خیال عجیبتان اشتباه می کنید.نه تکه ی هیزم در حرکت است و نه رودخانه.حقیقت این است که اندیشه ی ما در حرکت است و همین اندیشه است که ما را وا می دارد گمان کنیم اجسام جامد حرکت می کنند.))
قورباغه های سه گانه درباره ی اینکه،به راستی چه چیزی متحرک است،بحث می کردند و این مجادله به فریاد تبدیل شد و سرانجام هیچ کدام به یک نتیجه ی واحد نرسیدند.
سپس نظر قورباغه ی چهارم را که تا آن لحظه ساکت نشسته بود و با هوشیاری به سخنان آنها گوش می داد،در این باره جویا شدند.
قورباغه ی چهارم به آنها گفت: ((ای دوستان،همه ی شما حق دارید و هیچ کدام از شما گمراه نیست.حرکت هم در تکه ی هیزم،هم در رودخانه و هم در اندیشه ی ما به طور همزمان وجود دارد و همه چیز در دنیا در حال حرکت است.))
این برای آنها خوشایند نبود،چرا که هر کدام از آنها معتقد بود فقط او راست می گوید و دوستانش در گمراهی آشکاری هستند و آنچه پس از این اتفاق افتاد چقدر شگفت انگیز و عجیب است!
قورباغه های سه گانه پس از دشمنی با هم آشتی کردند و از در صلح وارد شدند،بنابراین،با هم یکی شدند و قورباغه ی چهارم را از تکه ی هیزم درون رودخانه انداختند!
جبران خلیل جبران/پیشتاز/معرفت و نیمی از معرفت
مترجم: سیمین پناهی فرد/انتشارات: نیک فرجام
صفحه ی جبران خلیل جبران در ویکی پدیا
پ.ن: از دوستانی که لطف می کنند و سری به وبلاگ حقیر می زنند،خواهش میشود تفسیر خودشون رو از این داستان در قسمت نظرات این پست اعلام کنند./.

6 نظرات:

یابو گفت...

انچه به نظر من میرسه نگاه سیاسی قورباغه ها به قضیه ست
یعنی در سیاست همیشه کسانی که سعی میکنن حق رو بگن یا اینکه منطقی با قضیه برخورد کنن همه حملات متوجه اونها میشه
یعنی اگه قورباغه چهارم هم نظری مغایر با سه نظر قبلی می داد می تونست توی گود سیاسی بمونه
البته این نظر نیاز به توضیح بیشتر داره که بعد خدمتتون عرض می کنم

مینا گفت...

این پستت من رو یاد شرایط امروزمون انداخت . دقیقا همین اوضاع تو ایران جریان داره . خیلی از کسانی که اون بالا نشستن با هم اختلاف دارن ولی برای مقابله با ما به راحتی با هم متحد میشن تا بتونن به هدفشون برسن . یعنی هر وقت بخواهی خودت باشی و از حقت و حرفت دفاع کنی و حاضر نباشی اونطرفی بری که باد میاد تاوانش سنگین میشه .

نعیمه گفت...

به نظر من وقتی اون سه تا قورباغه احساس کردن که قورباغه چهارمی از اونها عاقل تر و فهمیده تره تصمیم گرفتن اونو بزارن کنار تا بعد سر فرصت دخل همدیگه رو بیارن.
(به این می گن اوج بدبینی. کی بود می گفت من مثبت اندیشم؟)

elham* گفت...

سیستم صفر و یکی قورباغه ای،یا اینجوری هستی یا بهتره نباشی.،

negar گفت...

salam ye khabar
man hanoooz zendeam

خوشه چین گفت...

به نظر من وقتی تمام حقیقت رو میدونی همون بهتر که ساکت باشی، وگرنه ساکتت میکنن.