ربنا گفتی و عشق آغاز شد

جواب نوشت:
چند روز پیش داشتم تو نت یه گشت و گذاری میزدم یهو چشم افتاد به صفحه طنز یه روزنامه (البته اگه بشه اسمش و گذاشت روزنامه!!!) که ۲۰۰ تا خواننده هم نداره و کار هر روزش ترور شخصیت آدماست!!! این روزنامه کم تیراژ که فکر کنم همه بتونن حدس بزنن اسمش چیه،یه کاریکاتور طنز از استاد شجریان کار کرده بود که استاد رو با پیژامه نشون میداد که داشت تار میزد و میکروفون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌BBC و  VOA روبروش بود داشت به اصطلاح میخوند!!!
آخه یکی نیست به این سردبیر خیالاتی وکم سواد این روزنامه ۲۰۰ خواننده ای (اکثر مشتریهای این روزنامه جیگر فروشی و کباب فروشی هاست و اغلب به صورت کیلوئی!!!) بگه تو کجا و استا محمدرضا شجریان کجا!!! برو هر وقت تونستی یه آیه قرآن رو از بر بخونی بعداً بیا به کسی خرده بگیر!!! این آقا مث اینکه یادش رفته که بعد از زلزلۀ فجیع بم که همه داشتن به واسطه مسئولیت پر خطیر ،هدایای کشورهای کمک کننده (پتو-چادر و ...) رو تو بازار سیاه آب میکردند،استاد اومد با هزینه شخصی یه تالار با عظمت واسه مرحم زخم مردم به رنج و ماتم زدۀ بم ساخت.
اینو گفتیم تا فکر نکنند استاد فراموش شده!!!
فلاش بک :
تو گیر و دار انتخابات بود که استاد طی یه نامه ای اعلام کرد که پخش کلیۀ آثار من از صدا و سیما خلاف نظرشه و نباید دیگه از آثار من بهره برداری شخصی و جناحی بشه.البته استاد شجریان طی ملاقات با آقای ضرغامی گفته بود که قضیۀ ((ربنا)) از دیگر آثارش جداست و هدیه به ملت ایرانه.
این رسم ما ایرونیهاست که همیشه نخود هر آشیم و هنوز اسممون و نخونده میگیم من!!! لُب کلوم معاونت صدای صدا سیمای میلی!!! پا برهنه و نسنجیده میاد تو ماجرا و میگه دیگه ربنای استاد شجریان پخش نمیشه!!!
خب نشه!!! مگه ما منتظر پخش کردن یا نکردن جنابعالی میمونیم! این آقا یادش رفته که نسنجیده به احساسات ملت توهین کرده.
یادمه اوایلی که شروع به گرفتن روزه کرده بودم،هر وقت ربنا از تلویزیون و مسجد محل پخش میشد من نا غافل به سفره افطاری حمله میکردم و شروع به خوردن میکردم!!! تا یه دو سالی این کارم بود تا بعدها فهمیدم که ای دل غافل ...
نتیجه اخلاقی : مردم ایران هیچ وقت دست رد به سینۀ مفاخرشون نمیزنند...

توضیحات:
ربنا ...
استاد در اين قطعه ، 4 دعا كه با ربنا شروع مي شود را مي خوانند و اين 4 قطعه از سوره مختلف ( آل عمران - مومنون - كهف و بقره ) انتخاب شده اند و جز در مورد ربناي اول در سه مورد ديگر همه آيه قرائت نمي شود بلكه از سر كلمه "‌ربنا " خوانده مي شود . در زير ضمن اينكه لينك دانلود " ربنا " را مي بينيد ، متن آن را نيز مرور مي كنيد :‌
ربناي اول : سوره آل عمران از سوره هاي مدني - آيه شماره 8
متن عربي : ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا و هب لنا من لدنك رحمه انك انت الوهاب .
ترجه فارسي : بارالها ، دل هاي ما را به باطل ميل مده پس از آنكه به حق هدايت فرمودي ، و به ما از لطف خويش اجر كامل عطا فرما كه همانا تويي بخشنده بي عوض و منت .
ربناي دوم  : سوره مومنون از سوره هاي مكي - آيه شماره 109
متن عربي : انه كان فريق من عبادي يقولون ربنا ءامنا فاغفرلنا وارحمنا و انت خير الرحمين .
ترجمه فارسي : زيرا شماييد كه چون طايفه اي از بندگان صالح من روي به من آورده و عرض مي كردند بارالها ما به تو ايمان آورديم ، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهرباني فرما كه تو بهترين مهربانان هستي .
ربناي سوم : سوره كهف از سوره هاي مكي - آيه شماره 10
متن عربي : اذ اول الفتيه ال الكهف فقالوا ربنا ءاتنا من لدنك رحمه و هيي لنا من امرنا رشدا.
ترجمه فارسي : آنگاه‌ كه آن جوانان كهف ( از بيم دشمن ) در غار كوه پنهان شدند از درگاه خدا مسئلت كردند بارالها تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتي عطا فرما و بر ما وسيله رشد و هدايتي كامل مهيا ساز .
ربناي چهارم  : سوره بقره از سوره هاي مدني - آيه 250
متن عربي : و لما برزوا لجالوت و جنوده قالو ربنا افرغ علينا صبرا و ثبت اقدامنا و انصرنا علي القوم الكفرين .
ترجمه فارسي : چون آنها در ميدان مبارزه جالوت و لشكريان او آمدند از خدا خواستند كه بار پروردگارا به ما صبر و استواري بخش و ما را ثابت قدم دار و ما را بر شكست كافران ياري فرما .
مناجات در مثنوی افشاری :

مناجاتي كه استاد در مثنوي افشاري مي خوانند. اين قطعه با اشعار محمدجلال الدين رومي ( مولانا ) و از مثنوي معنوي مي باشد
اين دهــان بستي دهــاني باز شـــد
كـو خـورنده‌ي لــقمـه هاي راز شـــد
لــب فـروبــند از طـعـام و از شـــــــراب
ســـوي خوان آسـمــاني كن شـــتاب
گـر تــو اين انبان ز نـان خــالي كـــني
پـر زگـــوهــــر هـــاي اجــــلالي كـــني
طــفل جـان از شـير شــيطان بــاز كن
بــــعـــد از آنـــش بـا مـــلك انـــباز كــن
چند خوردي چرب و شيرين از طـعــام
امـــتحـــان كــن چـــند روزي با صــيام
چــند شــب ها خواب را گشتي اسير
يــك شـــبي بــيدار شــو دولـــت بـگير

مثنوي معنوي - مولوي

1 نظرات:

مسعود ( 53سال زندگی )( سالهای سوخته) گفت...

سلام امین جان :


بنویس

تا ما هم بخونیم

چشم حتما سلام می رسونم

یا حق